On Writing Well Day 15 Chapter 17 Sports

I. Words & Expressions

Southpaws were always lanky, portsiders always chunky.

southpaw

n. If you're left-handed, you can call yourself asouthpaw. If you're also a baseball fan, you may admiresouthpawslike the famous left-handed pitcher Sandy Koufax.

portsider

n. a left-handed person

lanky

n. tall and thin and having long slender limbs (瘦而高)

chunky 

n. short and thick; as e.g. having short legs and heavy musculature(矮而厚实)

and manya  baseball fan  who flunked simple arithmetic in school can perform prodigies of instant caculation in the ballpark.

flunk (informal)[美]

v. fail to get a passing grade 

eg. Tony flunked the test.      Tom flunked out if the college. (因考试不及格而被迫退学)

prodigy

n. an unusually gifted or intelligent (young) person; someone whose talents excite wonder and admiration

eg. Mozart was a musical prodigy.

The ego of the modern athlete has in turn rubbed off on the modern sportswriter.

rub off 

1. (wear away) 磨损

eg. Jack rubbed the mud off his face.

2. if a feeling,quality or habit rubs off on you, you start to have it because you are with another person who has it. (感染、影响)

eg. She refused to give up, and her confidence has rubbed off on others.



II. Summary& Thoughts

相对于体育报道以及体育人物传记,我更倾向于作者能够给我们大众一些更贴近体育人物本身生活的文章。

好的作家会注意到 avoid the exhausted synonyms and strive for freshness, humor and originality elsewhere in their sentences。

首先,Zinsser 指出体育写作中要避免两个误区;

1. repeating the word that earsiest for the reader to visualize

2. numbers 

此外,Zinsser 还提出一些写作原则:

Those are the values to look for when you write about sport: people and places, time and transition.

在此基础上要做到两点:

1.to let us konw what it feels like to actually perform a sport

2. catch the fatigue and lonliness of the professinal athlete's nomadic life 

Zinsser 在本章节最后不忘叮嘱

Hang around the track and the stable, the stadium and the rink. 

Observe closely.

Interview in depth.

Listen to old-timers.

Ponder the changes.

Write well.

对于大部分体育报道,很难去认真阅读。所以如果一般题材比较贴近体育人物的生活实际,写得幽默风趣,这样更会让人读下去,譬如傅园慧的走红。孙杨以及张继科。



连续两天断网,终于今天有网了,赶完今天的作业。周末还要补上拉下的阅读任务。

©著作权归作者所有,转载或内容合作请联系作者
  • 序言:七十年代末,一起剥皮案震惊了整个滨河市,随后出现的几起案子,更是在滨河造成了极大的恐慌,老刑警刘岩,带你破解...
    沈念sama阅读 160,026评论 4 364
  • 序言:滨河连续发生了三起死亡事件,死亡现场离奇诡异,居然都是意外死亡,警方通过查阅死者的电脑和手机,发现死者居然都...
    沈念sama阅读 67,655评论 1 296
  • 文/潘晓璐 我一进店门,熙熙楼的掌柜王于贵愁眉苦脸地迎上来,“玉大人,你说我怎么就摊上这事。” “怎么了?”我有些...
    开封第一讲书人阅读 109,726评论 0 244
  • 文/不坏的土叔 我叫张陵,是天一观的道长。 经常有香客问我,道长,这世上最难降的妖魔是什么? 我笑而不...
    开封第一讲书人阅读 44,204评论 0 213
  • 正文 为了忘掉前任,我火速办了婚礼,结果婚礼上,老公的妹妹穿的比我还像新娘。我一直安慰自己,他们只是感情好,可当我...
    茶点故事阅读 52,558评论 3 287
  • 文/花漫 我一把揭开白布。 她就那样静静地躺着,像睡着了一般。 火红的嫁衣衬着肌肤如雪。 梳的纹丝不乱的头发上,一...
    开封第一讲书人阅读 40,731评论 1 222
  • 那天,我揣着相机与录音,去河边找鬼。 笑死,一个胖子当着我的面吹牛,可吹牛的内容都是我干的。 我是一名探鬼主播,决...
    沈念sama阅读 31,944评论 2 314
  • 文/苍兰香墨 我猛地睁开眼,长吁一口气:“原来是场噩梦啊……” “哼!你这毒妇竟也来了?” 一声冷哼从身侧响起,我...
    开封第一讲书人阅读 30,698评论 0 203
  • 序言:老挝万荣一对情侣失踪,失踪者是张志新(化名)和其女友刘颖,没想到半个月后,有当地人在树林里发现了一具尸体,经...
    沈念sama阅读 34,438评论 1 246
  • 正文 独居荒郊野岭守林人离奇死亡,尸身上长有42处带血的脓包…… 初始之章·张勋 以下内容为张勋视角 年9月15日...
    茶点故事阅读 30,633评论 2 247
  • 正文 我和宋清朗相恋三年,在试婚纱的时候发现自己被绿了。 大学时的朋友给我发了我未婚夫和他白月光在一起吃饭的照片。...
    茶点故事阅读 32,125评论 1 260
  • 序言:一个原本活蹦乱跳的男人离奇死亡,死状恐怖,灵堂内的尸体忽然破棺而出,到底是诈尸还是另有隐情,我是刑警宁泽,带...
    沈念sama阅读 28,444评论 3 255
  • 正文 年R本政府宣布,位于F岛的核电站,受9级特大地震影响,放射性物质发生泄漏。R本人自食恶果不足惜,却给世界环境...
    茶点故事阅读 33,137评论 3 238
  • 文/蒙蒙 一、第九天 我趴在偏房一处隐蔽的房顶上张望。 院中可真热闹,春花似锦、人声如沸。这庄子的主人今日做“春日...
    开封第一讲书人阅读 26,103评论 0 8
  • 文/苍兰香墨 我抬头看了看天上的太阳。三九已至,却和暖如春,着一层夹袄步出监牢的瞬间,已是汗流浃背。 一阵脚步声响...
    开封第一讲书人阅读 26,888评论 0 197
  • 我被黑心中介骗来泰国打工, 没想到刚下飞机就差点儿被人妖公主榨干…… 1. 我叫王不留,地道东北人。 一个月前我还...
    沈念sama阅读 35,772评论 2 276
  • 正文 我出身青楼,却偏偏与公主长得像,于是被迫代替她去往敌国和亲。 传闻我的和亲对象是个残疾皇子,可洞房花烛夜当晚...
    茶点故事阅读 35,669评论 2 271

推荐阅读更多精彩内容