Creativity Inc.

从头到尾把 Ed Catmull 的职业生涯 (绝大部分就是 Pixar 生涯) 和 Pixar 历史述说了一遍, 在合适的时间点上连贯起大家熟悉的每一部 Pixar 电影的幕后故事和花絮, 再在其中穿插每一条创意公司的管理规则。

我是通过有声书的形式在上下班的火车上听完了这本书, 而且是我第一次接触有声书。 听有声书的体验与读书非常不一样, 例如吸收更加连贯但是要更加集中精神紧跟阅读节奏。 受了浮躁互联网年代的影响, 我发现自己已经很难长时间集中精神, 听书的时候一不小心拿出了手机就会走神, 而走神跟不上的时候往往又很难回头重来走失的一段。 这样对注意力要求提高自然很不习惯。另外遇到有感的段落没有办法高亮或做笔记, 只能手机里开一页笔记写下想法, 等后期再整理成文。 当然听有声书也有一个很大的好处就是走路坐车的时候可以利用时间听下去, 另外很难得地可以休息眼睛。

我本想听完后把笔记整理, 摘出创意管理的要点, 但是作者神奇地在最后一章自己把所有干货整理了一遍, 于是省去了很多力气。 除此以外, 有两点比较有趣的:

  • 很多伟大的公司都是仰慕着在它之前的伟大公司启动或成长起来的,所以成长起来会有很多前一家公司的影子。 在科技界很多公司创始人小时都仰慕者仙童, HP, IBM, 苹果, 微软, Google, etc. 而 Ed 和 John Lasseter 小时候的梦想公司是 Disney, Pixar 成立的初衷也希望像 Disney 一样伟大 (以至于后来关系暧昧甚至求合体)。 我现在工作的公司也是一家受 Disney 文化影响很严重的公司, 这是我保持兴趣坚持读完这本书的最大原因。 我司是一家设计公司, 也是一家工程公司, 创意在公司文化里被奉若神灵。 一边读这本书的时候一边对照公司的管理方式, 马上可以见到某条方法为什么有效, 哪些方法不尽相同, 为什么不同。 切身感受非常深刻。
  • 作者在倒数第二章写了作者和 Pixar 眼里的 Steve Jobs。 讲述了一些以前未被描述过的乔布斯。 Steve 从被苹果赶走之后才买了 Pixar 以及发行一部部电影, Ed 眼里的 Steve 在离开苹果的十年从一个偏执狂慢慢变得成熟, 懂得关心人, 且有了家庭。 Steve 渐渐变得感性不再觉得自己是天地间最牛屄的男人而是为自己拥有一整个公司的比自己厉害的创意人员而感到自豪, 甚至在这章的末尾说出了那句广为流传的话: 苹果电脑再好未来也是被扔进垃圾堆, 而 Pixar 的电影是会被永久流传下去的。

最后, 作为总结, 听写了一遍书的最后一章。

Thoughts for managing a creative culture.

Here are some principles we created during the years to enable and protect creative culture. Don’t make each statement a slogan at the risk of understanding them. Think of each statement as starting point, not a conclusion.

  • give good idea to mediocre team they’ll screw up. give mediocre idea to great team they’ll either fix it or come up with something better. get the team right, they’ll get the idea right.
  • when looking to hire people, give their potential to grow more weight than their skill level. What they’ll be capable tomorrow is more important than what they can do today. alway try to hire ppl smarter than you. always take a chance even when it seem like potential threat.
  • if ppl not free to suggest idea, you lose. do not discount ideas from unexpected sources. inspiration come from anywhere. as manager you should cook ideas from stuff and constently push them to contribute.
  • many reasons for people be uncandid, your job is to find those reasons and address them. if someone disagree with you, there’s a reason, your job is to find the reason. if there’s a fear in oraganization, there’s a reason for it. our job is to a) find whats causing it b) to understand it c) try to rule it out
  • ppl hesitant to say things that might rock the boat. brain trust meetings, postmortems, notes day are efforts to reinforce the idea that its ok to express yourself.
  • 1st conclusion we draw from successes and failures are typically wrong. measuring outcome without evaluating process is deceiving.
  • do not fall in the ilusion that by prevanting error you won’t have errors to fix. cost of prevanting errors is often far greater than the cost of fixing them.
  • changes and uncertainties are part of life. out job is not to resist them but to build the capability to recover when unexpected events occur. manager’s job is not to prevent risks, it is to make it safe to take them.
  • failure isn’t evil. its necessairy consequence of doing something new. trust doesn’t mean you trust someone wont screw up, it means you trust them even when they do screw up.
  • ppl ultimately responsible for implementing a plan must be empowered to make decisions when things go wrong even before getting approval. finding and fixing problems is everybody’s job.
  • desire to run everything smooth is false goal. it means measuring ppl by mistakes they make, rather than by measure their ability to solve problems.
  • don’t wait for things to be perfect before you share them with others. share early and share often. it’ll be pretty when we get there but it won’t be pretty along the way.
  • company’s communication structure should not mirror its organization structure. everybody should be able to talk to everybody.
  • be aware of making too many rules. rules can simplify life of managers, but demeaning to the 95% who behave well. address abuses in common sense, this is more work but ultimately healthier.
  • imposing limits encourage creative response. excellent work CAN emerge from limit circumstances.
  • engaging with exceptional hard problems forces us to think differently. organization is more resistent to change than individual. agreement doesn’t mean a change.
  • don’t accidentally make stability a goal. balance is more important than stability.
  • don’t confuse the process with the goal. improving process is what we need constently invest in, making good product is the goal.
最后编辑于
©著作权归作者所有,转载或内容合作请联系作者
  • 序言:七十年代末,一起剥皮案震惊了整个滨河市,随后出现的几起案子,更是在滨河造成了极大的恐慌,老刑警刘岩,带你破解...
    沈念sama阅读 158,117评论 4 360
  • 序言:滨河连续发生了三起死亡事件,死亡现场离奇诡异,居然都是意外死亡,警方通过查阅死者的电脑和手机,发现死者居然都...
    沈念sama阅读 66,963评论 1 290
  • 文/潘晓璐 我一进店门,熙熙楼的掌柜王于贵愁眉苦脸地迎上来,“玉大人,你说我怎么就摊上这事。” “怎么了?”我有些...
    开封第一讲书人阅读 107,897评论 0 240
  • 文/不坏的土叔 我叫张陵,是天一观的道长。 经常有香客问我,道长,这世上最难降的妖魔是什么? 我笑而不...
    开封第一讲书人阅读 43,805评论 0 203
  • 正文 为了忘掉前任,我火速办了婚礼,结果婚礼上,老公的妹妹穿的比我还像新娘。我一直安慰自己,他们只是感情好,可当我...
    茶点故事阅读 52,208评论 3 286
  • 文/花漫 我一把揭开白布。 她就那样静静地躺着,像睡着了一般。 火红的嫁衣衬着肌肤如雪。 梳的纹丝不乱的头发上,一...
    开封第一讲书人阅读 40,535评论 1 216
  • 那天,我揣着相机与录音,去河边找鬼。 笑死,一个胖子当着我的面吹牛,可吹牛的内容都是我干的。 我是一名探鬼主播,决...
    沈念sama阅读 31,797评论 2 311
  • 文/苍兰香墨 我猛地睁开眼,长吁一口气:“原来是场噩梦啊……” “哼!你这毒妇竟也来了?” 一声冷哼从身侧响起,我...
    开封第一讲书人阅读 30,493评论 0 197
  • 序言:老挝万荣一对情侣失踪,失踪者是张志新(化名)和其女友刘颖,没想到半个月后,有当地人在树林里发现了一具尸体,经...
    沈念sama阅读 34,215评论 1 241
  • 正文 独居荒郊野岭守林人离奇死亡,尸身上长有42处带血的脓包…… 初始之章·张勋 以下内容为张勋视角 年9月15日...
    茶点故事阅读 30,477评论 2 244
  • 正文 我和宋清朗相恋三年,在试婚纱的时候发现自己被绿了。 大学时的朋友给我发了我未婚夫和他白月光在一起吃饭的照片。...
    茶点故事阅读 31,988评论 1 258
  • 序言:一个原本活蹦乱跳的男人离奇死亡,死状恐怖,灵堂内的尸体忽然破棺而出,到底是诈尸还是另有隐情,我是刑警宁泽,带...
    沈念sama阅读 28,325评论 2 252
  • 正文 年R本政府宣布,位于F岛的核电站,受9级特大地震影响,放射性物质发生泄漏。R本人自食恶果不足惜,却给世界环境...
    茶点故事阅读 32,971评论 3 235
  • 文/蒙蒙 一、第九天 我趴在偏房一处隐蔽的房顶上张望。 院中可真热闹,春花似锦、人声如沸。这庄子的主人今日做“春日...
    开封第一讲书人阅读 26,055评论 0 8
  • 文/苍兰香墨 我抬头看了看天上的太阳。三九已至,却和暖如春,着一层夹袄步出监牢的瞬间,已是汗流浃背。 一阵脚步声响...
    开封第一讲书人阅读 26,807评论 0 194
  • 我被黑心中介骗来泰国打工, 没想到刚下飞机就差点儿被人妖公主榨干…… 1. 我叫王不留,地道东北人。 一个月前我还...
    沈念sama阅读 35,544评论 2 271
  • 正文 我出身青楼,却偏偏与公主长得像,于是被迫代替她去往敌国和亲。 传闻我的和亲对象是个残疾皇子,可洞房花烛夜当晚...
    茶点故事阅读 35,455评论 2 266

推荐阅读更多精彩内容