时间管理100讲|003【反思】|成功人士都有写日记的习惯

音频链接:喜马拉雅|时间管理100讲

英文音频:Navigate Your Course with A 21st Century Diary

Today, we are going to share the habit of writing in a diary.

今天我们来分享关于写日记的习惯。

People are always busy trying to create a better life. They think by being constantly busy, the quality of their life is good. But, in fact, they’ve lost their life. This is a quote paraphrased from a Roman philosopher about 2,000 years ago.

人们为了过更好的生活而忙忙碌碌,在以为打造了良好的生活品质的同时,却失去了生活,这句话是大约2000多年前一位罗马的哲学家所说的。

Imagine that 2,000 years ago people were still struggling with the problem of constantly being busy but not producing the kind of life they truly wanted for themselves.

罗马时代的人们和我们现代人即使相隔约2000年的时间,不过大家的习性竟然没有改变,真是令人感到悲哀。

If we can’t record accumulated habits in life or constant surging wisdom and let them pass by, this could be the most wasteful thing in this world.

如果我们不能将生活当中日积月累的宝贵习惯,以及不断涌现的智慧记录下来,就这么让宝贵的经验错过的话,可以说这是天底下最浪费的事了。

After researching the lives  many famous celebrities and dignitaries, I found a common habit: most of them have the habit of writing in a diary.

我透过无数名人的传记,以及新闻报刊,我发现成功人士都有写日记的习惯。

Along with getting up in the morning and planning your day in the morning, the habit of writing in your diary will greatly improve the quality of your life.

结合早上起来,结合一日之计在于晨,我把它们融会贯通成为晨间写日记的习惯。

Writing in a diary is a great habit.

有这样的习惯以后我慢慢才发现,写日记真的太好。

Many years ago, I found a book called The Magic of a Morning Diary written by a Japanese writer. The book convinced me to write in a diary each morning. Also, from this book, I learned many techniques and methods to write in a way that will improve your life. Today, I will share these with you.

许多年前,我发现日本有一个作者写的一本书叫《晨间日记的奇迹》,读了这本书,真的是太棒了,它坚定了我写晨间日记的决心,也从中学到很多技巧与方法,今天结合实践全部都分享给你。

From April 13th, 2009 to this day, 7 years now, I’ve written in my morning diary. When I began doing this I didn’t always write in the morning. Occasionally I would write in the afternoon or in the evening.

所以从2009年的4月13号开始,到今天,我已经写了7年的晨间日记,不一定总是在晨间写,但绝大多数是在晨间写,有时候我会在白天的碎片时间写,有时候可能会在晚上补上。

But, over the past four years, I have never missed a morning.  It has become such a good habit.

但是我在过去的4年里,一天都没有断过。

There are two kinds of habits: one is a common habit; and the other one is a successful habit.

习惯分两种:一种叫一般的习惯,一种叫成功的习惯。

I have dreams. I am a person with dreams. And my habits can help me to achieve my dreams.

我有梦想,我是一个有梦想的人,而且,我的习惯可以帮助我实现梦想。

I don’t want to waste my precious time on trifles. I have no time to waste on trifles. I want to spend all my precious energy on realizing my dreams. Therefore, I insist in writing in a diary.

我不想把伟大的精力花费在无谓的琐事上,我没有时间对小事犹豫,我想把自己全身上下的宝贵的能量,用在实现自己的梦想上,所以我坚持写日记。

Every day when I get up, I will spend 3 minutes opening my mobile phone, because there is useful software on it. Now, I am using Evernote, for there are years’ accumulated models as well as records of yesterday. In the sense, what I need to do is copy and changing titles.

在每一天早上起来,我会花很短的3分钟的时间,打开我的手机,因为我的手机有软件,我现在用印象笔记,因为有多年积累下来的模板,因为有昨天的记录,我只要简单地复制,改一下标题。

Each day, in Evernote, I will write down the date and location. Now it is as natural as counting to ten. I record the day’s weather. For instance, now, I am in Guangzhou. It’s cloudy. I will record the temperature. In this way, I start writing without delay.

我会写上当天的日期,会写上地点,这有点像习惯的1、2、3......自然就开始写了,我会记录当天的天气,比如现在我在广州,是阴天,我会记下今天的温度,这样让我很快就开始写了。

Then, I will review the yearly goals that I have written in Evernote. I see how many goals I need to realize in this year. Also, I will look at the frogs for this month. The frog is the most challenging items for the month.

然后我会看看日记当中已经写在里面的年度目标,我会看看我今年,要实现的哪些梦想,我会去看看这个月的青蛙,青蛙代表有挑战的事情。

We should ever do positive matters, do matters exert positive influences on our life.

我们永远要去做积极的事情,对人生有积极的影响、重大的事情。

When I look ahead to the goals I want to accomplish over the months and year, I break it down and think about what I need to do today that will get me closer to that ultimate goal. What can I do now that is not urgent but still necessary to get me to those goals?

当我关注到年度和月度的时候,我会想想今天该做什么,除了日程表上那些已经确定特定时间的事情,我还有哪些事情要做呢?

I will also write down my thoughts and reflections on what happened yesterday. In this way, day after day and year after year, I’ve record my thoughts and reflections. Through this practice, I am able to convert the things I learned into the positive steps to achieve my future goals.

我会写下我对昨天发生事情的感悟。所以这样日复一日,年复一年,我做到了对自己的反省,这让我把过去所发生的事情转化成对未来的下一步。

Confucius once told his disciples that “Every day, I examine myself on three counts”. Have you ever done it?

孔子对弟子讲过要吾日三省吾身,你做到了吗?

Socrates once said, “It’s not worth to live a life without self-inspection”!

苏格拉底也讲过一句话:没有反思的人生不值得过!

We can improve our diary writing skills by combining the lessons learned from sages, of the past with those from modern western techniques.

我们就把圣贤的教诲,加上西方的一些方式和方法,以及现代的科技,就可以实现每天写日记,当然了,你首先要能够起得来。

In our last lesson, we talked about how to get up.

我们在上一讲讲过如何起床?

Remember… to use natural light, fragrances, music and a shower.

用光线、香味、音乐、洗澡让我们起来并清醒。

In this phase, we shared the habit of writing in a morning diary when you get up.

这一节我们分享了早上起来,写晨间日记的习惯。

Are you willing to start?

你愿意开始吗?

If you’re willing to start, it could be the start of something great. Why don’t you try?

如果你愿意那太好了,不妨试试看。

Come on! Dare to make your life more splendid!

一起加油,祝你的生命更精彩!

最后编辑于
©著作权归作者所有,转载或内容合作请联系作者
  • 序言:七十年代末,一起剥皮案震惊了整个滨河市,随后出现的几起案子,更是在滨河造成了极大的恐慌,老刑警刘岩,带你破解...
    沈念sama阅读 158,736评论 4 362
  • 序言:滨河连续发生了三起死亡事件,死亡现场离奇诡异,居然都是意外死亡,警方通过查阅死者的电脑和手机,发现死者居然都...
    沈念sama阅读 67,167评论 1 291
  • 文/潘晓璐 我一进店门,熙熙楼的掌柜王于贵愁眉苦脸地迎上来,“玉大人,你说我怎么就摊上这事。” “怎么了?”我有些...
    开封第一讲书人阅读 108,442评论 0 243
  • 文/不坏的土叔 我叫张陵,是天一观的道长。 经常有香客问我,道长,这世上最难降的妖魔是什么? 我笑而不...
    开封第一讲书人阅读 43,902评论 0 204
  • 正文 为了忘掉前任,我火速办了婚礼,结果婚礼上,老公的妹妹穿的比我还像新娘。我一直安慰自己,他们只是感情好,可当我...
    茶点故事阅读 52,302评论 3 287
  • 文/花漫 我一把揭开白布。 她就那样静静地躺着,像睡着了一般。 火红的嫁衣衬着肌肤如雪。 梳的纹丝不乱的头发上,一...
    开封第一讲书人阅读 40,573评论 1 216
  • 那天,我揣着相机与录音,去河边找鬼。 笑死,一个胖子当着我的面吹牛,可吹牛的内容都是我干的。 我是一名探鬼主播,决...
    沈念sama阅读 31,847评论 2 312
  • 文/苍兰香墨 我猛地睁开眼,长吁一口气:“原来是场噩梦啊……” “哼!你这毒妇竟也来了?” 一声冷哼从身侧响起,我...
    开封第一讲书人阅读 30,562评论 0 197
  • 序言:老挝万荣一对情侣失踪,失踪者是张志新(化名)和其女友刘颖,没想到半个月后,有当地人在树林里发现了一具尸体,经...
    沈念sama阅读 34,260评论 1 241
  • 正文 独居荒郊野岭守林人离奇死亡,尸身上长有42处带血的脓包…… 初始之章·张勋 以下内容为张勋视角 年9月15日...
    茶点故事阅读 30,531评论 2 245
  • 正文 我和宋清朗相恋三年,在试婚纱的时候发现自己被绿了。 大学时的朋友给我发了我未婚夫和他白月光在一起吃饭的照片。...
    茶点故事阅读 32,021评论 1 258
  • 序言:一个原本活蹦乱跳的男人离奇死亡,死状恐怖,灵堂内的尸体忽然破棺而出,到底是诈尸还是另有隐情,我是刑警宁泽,带...
    沈念sama阅读 28,367评论 2 253
  • 正文 年R本政府宣布,位于F岛的核电站,受9级特大地震影响,放射性物质发生泄漏。R本人自食恶果不足惜,却给世界环境...
    茶点故事阅读 33,016评论 3 235
  • 文/蒙蒙 一、第九天 我趴在偏房一处隐蔽的房顶上张望。 院中可真热闹,春花似锦、人声如沸。这庄子的主人今日做“春日...
    开封第一讲书人阅读 26,068评论 0 8
  • 文/苍兰香墨 我抬头看了看天上的太阳。三九已至,却和暖如春,着一层夹袄步出监牢的瞬间,已是汗流浃背。 一阵脚步声响...
    开封第一讲书人阅读 26,827评论 0 194
  • 我被黑心中介骗来泰国打工, 没想到刚下飞机就差点儿被人妖公主榨干…… 1. 我叫王不留,地道东北人。 一个月前我还...
    沈念sama阅读 35,610评论 2 274
  • 正文 我出身青楼,却偏偏与公主长得像,于是被迫代替她去往敌国和亲。 传闻我的和亲对象是个残疾皇子,可洞房花烛夜当晚...
    茶点故事阅读 35,514评论 2 269

推荐阅读更多精彩内容

  • rljs by sennchi Timeline of History Part One The Cognitiv...
    sennchi阅读 7,102评论 0 10
  • The Inner Game of Tennis W Timothy Gallwey Jonathan Cape ...
    网事_79a3阅读 11,004评论 2 18
  • **2014真题Directions:Read the following text. Choose the be...
    又是夜半惊坐起阅读 8,574评论 0 23
  • 更新s,s有两种情况,一个是s+=n,另一个是之前领过奖的不能领,s+=1
    DaiMorph阅读 84评论 0 0
  • 踏过清晨, 踩过雾水, 我将一切压在腹中, 空留一双眼眸, 等待出生的太阳, 照亮关于我的一切, 你笑着,拈来一缕...
    诱臣_阅读 138评论 0 1