让我教教你怎么做人

(大家不要忘记关注AndyZ 老师哦! 点击关注,欢迎分享文章,同时也可阅读已发布的其他文章。如果留言咨询国际教育和学习、职场发展和员工管理以及招聘方面的任何问题,没准下次推文你就能得到答案!)

大家不要被这个题目给吓到!你们没有走到黑帮片的拍摄现场:) 我其实今天想和大家聊聊怎么样生活,即人生技能(life skills)。世界卫生组织(WHO)已经将人生技能定义为“适应力和积极的行为可以使个体有效地处理日常生活的需求和挑战。”联合国儿童基金会(UNICEF)将人生技能定义为“一种行为变化或者行为发展的方式,旨在解决三个方面的平衡:知识、态度和技能。”因此简而言之,人生技能本质上就是提升年轻人在面对现实生活时的心理健康和能力的技能。

联合国儿童基金,联合国教科文组织和世卫组织列出了十个核心人生技能策略和技巧:

·解决问题 (Problem solving)

·批判性思维 (Critical thinking)

·有效的沟通能力 (Effective communication skills)

·决策力 (Decision making)

·创造性思维 (Creative thinking)

·人际交往能力 (Interpersonal relationship skills)

·自我意识建设的能力 (Self awareness building skills)

·同理心 (Empathy)

·面对压力和情绪 (Coping with stress and emotions)

世卫组织为这些核心人生技能策略分为三个主要部分:

·批判性思维能力/决策技能 (Critical thinking skills/Decision making skills)

·人际/沟通技能 (Interpersonal/Communication skills)

·处理个自我管理技能、使用人生技能的标准 (Coping and Self management skills)

人生技能教育应当更加注重实践,学生可以做或者通过练习、训练模型来工作。它应该不只是一个理论基础和讲座方法。它只有在不断重复教授才会有用,因为它们会很快被遗忘。因此,我们应当将它列为课程之外需要被检查和加固的技能。

我们来聊聊人生技能的优势:

培养人生技能可以帮助个人把知识,态度和价值观转化成健康的行为。它还有助于建立自信,让人们更加独立和有效地作出决策。它还帮助人们自我管理以及做出适当的职业生涯的决定。它也有助于提高人们的人际交往能力以在生活中建立良好的人际关系。

青少年发展是一个心理、生理、社会和情感发现的过程,在社会的习俗和规章制度之内,每个年轻人都准备过一个充实且满足的生活。这是一个在一个人生命中非常重要的时期,如果适当地培养,他将拥有一个光明的前途。因此教师,家长,辅导员,教育者等等有责任通过系统的训练和指导帮助学生,给他们带来有助于个人有效的改变,使青少年拥有一个全面的人格,并且在生活中成功。在这里生活技能在塑造个人发挥重要的作用。

所以现在你们终于明白为什么我那么在乎人生技能的培训了,而且最幸运的就是这一两年这个培训已经嵌入到素质教育的核心课程当中,也就是为什么我很高兴我跟我的合伙人们带领的助教团队在这方面能成为国内的先锋者,将创习社区打造成为这种教育的代表品牌。

(大家不要忘记关注AndyZ 老师哦!点击关注,欢迎分享文章,同时也可阅读已发布的其他文章。如果留言咨询国际教育和学习、职场发展和员工管理以及招聘方面的任何问题,没准下次推文你就能得到答案!)

——————————以下为Andy老师英文原稿————————

The World Health Organization has defined life skills as “the abilities for adaptive and positive behavior that enable individuals to deal effectively with the demands and challenges of everyday life”.UNICEF defines life skills as “ a behavior change or behavior development approach designed to address a balance of three areas: Knowledge, attitude and skills”.Thus in short, life skills are essentially those abilities that help promote mental well being and competence in young people as they face the realities of life.

UNICEF, UNESCO and WHO lists the ten core life skill strategies and techniques as:

·Problem solving

·Critical thinking

·Effective communication skills

·Decision making

·Creative thinking

·Interpersonal relationship skills

·Self awareness building skills

·Empathy

·Coping with stress and emotions

The WHO categorized these core life skill strategies into three main components as:

·Critical thinking skills/Decision making skillsInterpersonal/Communication skills

·Coping and Self management skills

Life skills education should be more practical oriented where students are made to do or work out through exercises, training modules etc. It should not only be theory based lecture method.It works best only when it is being repeated continuously as one taught will be soon forgotten. Therefore it needs to be reviewed and reinforced and be as apart of the curriculum.

So what about the advantages of life Skills?Let’s discuss them!

·

Developing Life skills help individuals to translate knowledge, attitude and values into healthy behavior.It also helps in building self confidence and to make them more independent and to take decisions effectively.It also helps them in self management and to take proper career decisions.It also helps in improving their interpersonal skills to establish healthy relationships in life.

Youth development is a process of mental, physical, social and emotional growth during which young people prepare to live a productive and satisfying life within the customs and regulations of their society. It is a very important period in one’s life which if properly nurtured will determine a bright future ahead. Therefore it is the responsibility of teachers, parents, counselors, educators etc. to help bring in effective changes if necessary in the individual through systematic training and guidance so that the individual becomes a well rounded personality and also successful in life. Here life skills play an important role in molding the individual.

So now you know I care so much about training life skills, and luckily in China, over the past year or two this is now embedded into a core curriculum, Competency Development, of which I am happy that my partners and I, along with our team of assistants, are a pioneer of, and helping CX Community to become the forefront leaders of this form of education.

Andy的简介:

- Multicultural and multilingual: Grew up and lived in a number of countries, American-born Chinese -(Third Culture Kid)多文化和多语言:在多个国家成长和居住;美籍华人-典型第三文化人士(TCK)

- Leader in empowering corporate training and recruitment professionals with assessment methodologies and project-based learning andragogy为企业培训和招聘人士提供领先评估体系和游戏化的项目式学习的职场教学法的领袖

- Decade of experience in education and training, and expert in China十年以上的学生教育和企业培训的经验:并被很多本土和国外人士称为“中国通”

- Regular community event organizer with expertise in workplace gamification for employees定期社区活动的组织者:游戏化员工体系的主题

- UC Berkeley Alumni Club Ex-Leader and Recruitment Ambassador毕业于世界名校加州伯克利大学并担任校友俱乐部前任负责人和前任招生大使

- Third-party Interviewer for College Admissions美国第三方面试官(很多大学现在需要学生在提交申请书与第三方机构进行面试)

- Helped build a number of college admissions counseling departments负责搭建多个海外升学指导中心

- Unlike most “education experts”, personally attended more than a dozen schools growing up and personally went through the AP, IB, British, Singaporean and Hong Kong education systems相比其他所谓的“教育专家”,从小上过十几所学校,亲自体验过AP、IB、英国、新加坡和香港的教育制度

- Recently, created China’s first bilingual entrepreneurial and innovation educational events organization: Center for Youth Business Facilitation

在这一两年间,建立了中国第一个双语创新创业学习的活动平台: CYBF创习国际交流中心

最后编辑于
©著作权归作者所有,转载或内容合作请联系作者
  • 序言:七十年代末,一起剥皮案震惊了整个滨河市,随后出现的几起案子,更是在滨河造成了极大的恐慌,老刑警刘岩,带你破解...
    沈念sama阅读 158,233评论 4 360
  • 序言:滨河连续发生了三起死亡事件,死亡现场离奇诡异,居然都是意外死亡,警方通过查阅死者的电脑和手机,发现死者居然都...
    沈念sama阅读 67,013评论 1 291
  • 文/潘晓璐 我一进店门,熙熙楼的掌柜王于贵愁眉苦脸地迎上来,“玉大人,你说我怎么就摊上这事。” “怎么了?”我有些...
    开封第一讲书人阅读 108,030评论 0 241
  • 文/不坏的土叔 我叫张陵,是天一观的道长。 经常有香客问我,道长,这世上最难降的妖魔是什么? 我笑而不...
    开封第一讲书人阅读 43,827评论 0 204
  • 正文 为了忘掉前任,我火速办了婚礼,结果婚礼上,老公的妹妹穿的比我还像新娘。我一直安慰自己,他们只是感情好,可当我...
    茶点故事阅读 52,221评论 3 286
  • 文/花漫 我一把揭开白布。 她就那样静静地躺着,像睡着了一般。 火红的嫁衣衬着肌肤如雪。 梳的纹丝不乱的头发上,一...
    开封第一讲书人阅读 40,542评论 1 216
  • 那天,我揣着相机与录音,去河边找鬼。 笑死,一个胖子当着我的面吹牛,可吹牛的内容都是我干的。 我是一名探鬼主播,决...
    沈念sama阅读 31,814评论 2 312
  • 文/苍兰香墨 我猛地睁开眼,长吁一口气:“原来是场噩梦啊……” “哼!你这毒妇竟也来了?” 一声冷哼从身侧响起,我...
    开封第一讲书人阅读 30,513评论 0 198
  • 序言:老挝万荣一对情侣失踪,失踪者是张志新(化名)和其女友刘颖,没想到半个月后,有当地人在树林里发现了一具尸体,经...
    沈念sama阅读 34,225评论 1 241
  • 正文 独居荒郊野岭守林人离奇死亡,尸身上长有42处带血的脓包…… 初始之章·张勋 以下内容为张勋视角 年9月15日...
    茶点故事阅读 30,497评论 2 244
  • 正文 我和宋清朗相恋三年,在试婚纱的时候发现自己被绿了。 大学时的朋友给我发了我未婚夫和他白月光在一起吃饭的照片。...
    茶点故事阅读 31,998评论 1 258
  • 序言:一个原本活蹦乱跳的男人离奇死亡,死状恐怖,灵堂内的尸体忽然破棺而出,到底是诈尸还是另有隐情,我是刑警宁泽,带...
    沈念sama阅读 28,342评论 2 253
  • 正文 年R本政府宣布,位于F岛的核电站,受9级特大地震影响,放射性物质发生泄漏。R本人自食恶果不足惜,却给世界环境...
    茶点故事阅读 32,986评论 3 235
  • 文/蒙蒙 一、第九天 我趴在偏房一处隐蔽的房顶上张望。 院中可真热闹,春花似锦、人声如沸。这庄子的主人今日做“春日...
    开封第一讲书人阅读 26,055评论 0 8
  • 文/苍兰香墨 我抬头看了看天上的太阳。三九已至,却和暖如春,着一层夹袄步出监牢的瞬间,已是汗流浃背。 一阵脚步声响...
    开封第一讲书人阅读 26,812评论 0 194
  • 我被黑心中介骗来泰国打工, 没想到刚下飞机就差点儿被人妖公主榨干…… 1. 我叫王不留,地道东北人。 一个月前我还...
    沈念sama阅读 35,560评论 2 271
  • 正文 我出身青楼,却偏偏与公主长得像,于是被迫代替她去往敌国和亲。 传闻我的和亲对象是个残疾皇子,可洞房花烛夜当晚...
    茶点故事阅读 35,461评论 2 266

推荐阅读更多精彩内容